Saturday, March 8, 2008

Tirant lo Blanc


Ha estat d’un pel que no m’he perdut el Tirant d’en Calixto Bieito i en Marc Rosich, però gràcies a l’Ivet de la Fundació he gaudit d’un bon lloc a l’amfiteatre.

Malgrat que, entre el munt de llibres començats a la tauleta de nit tinc obres mitjavals com l’Espill d’en Jaume Roig i l’Ausiàs March de la MOLC, i que he sentit i llegit l’Ariodante de Händel, el Tirant no és una obra que conegui massa bé i de la que recordo molt vagament, també al Romea, una adaptació d’una companyia, crec que valenciana, que aprofundia més en la banda divertida de l’obra.

Això no ha estat obstacle per gaudir-ne d’allò més. M’ha agradat l’alt nivell dels actors, on costa destacar-ne cap. Tots estan més que bé.

D’acord, m’ha impressionat la Beth Rodergas, no l’havia vist mai i no n’esperava gaire, en Nao Albet ha estat, també, impressionant, tant com la Begoña Alberdi o l’Alícia Ferrer, i com no, en Joan Negrié, bé tots m’han agradat.

Només la música d’en Carles Santos ja justifica l’obra. Ha estat un plaer i més per les reminiscències que van de Mozart a la Polla Records.

M’ha fascinat, per sobre de tot, la visió d’en Tirant com un antiheroi. De vagades digne de pena, quasi subjecte de les seves pròpies aventures i per això és un heroi modern, per això el Tirant és el punt de partida de la novel·la tal com la coneixem avui i això ho destaca Bieito per sobre del sexe i la violència que pugui traspuar l’adaptació.

I tot això que té a veure amb la cuina? Doncs que a banda del menjar, força present a l’obra, un dels texts que en Bieito ha incorporat és una recepta d’un arròs amb crosta.

Aquesta mena d’arrossos, amb un aire molt arcaic, no recordo haver-los trobat mai en cap carta de restaurant i crec que seria una bona idea rescatar-los de l’oblit.

Tot i que fa temps que no en menjo, tinc al cap un bon record d’un arròs de bacallà amb crosta d’una recepta d’en Domènec, si la memòria no em falla se’n deia Marconi, suposo que en homenatge al inventor de la ràdio. No era una recepta complicada i crec que us la podré trobar.

No comments: